در این مطالعه قیمت تولیدکننده و مصرف کننده و ساختار بازاریابی پسته در ترکیه مورد بررسی قرار گرفت. بین سال های 2003 و 2017، تولید، مصرف، تجارت خارجی، نوسانات قیمت و بازاریابی پسته پیوندی گلدانی مورد تاکید قرار گرفت.
مشخص شد که تعداد درختان میوه در پسته افزایش یافته است. با توجه به قیمتهای جاری و واقعی، حاشیه بازاریابی پسته محاسبه میشود و شاخصهای زنجیره تولیدکننده و مصرفکننده بر اساس قیمتهای جاری و مقایسه با نرخ تورم سالانه محاسبه میشوند.
مدل های عرضه و تقاضا مربوط به پسته برآورد و تفسیر آماری شد.در نتیجه قیمت واقعی گردو و تناوب بر میزان تولید پسته، بر مصرف پسته، قیمت واقعی مشتری پسته اکبری صادراتی ، جمعیت و تناوب تعیین شد.
پسته (به ترکی Antep Fıstığı) میوه ای خوراکی است و درختی که روی آن می روید از خانواده بادام هندی (Anacardiaceae) است. این درخت نام خود را از شهر Gaziantep که معمولاً در آن می روید گرفته است.
ترکیبات پسته در مقایسه با میوه های حاوی چربی، 22.6 درصد پروتئین، 15.6 درصد کربوهیدرات و 3250 کالری است. بعد از فندق از نظر چربی در رتبه دوم قرار دارد.
پسته از آنجایی که نرخ تغذیه بالایی دارد و به عنوان یک کلوچه مصرف می شود، می تواند خریدار پسته خام کله قوچی را هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای خارجی پیدا کند (وزارت آموزش ملی جمهوری ترکیه 2015).
پسته میوه ای است که تمایل به تناوب دارد. درختان پسته رفسنجان بعد از سال پربار میوه کم می دهند یا میوه نمی دهند.از زمان تناوب، مقدار تولید سال به سال تغییر می کند.
- منابع:
- Economic analysis and marketing margin of pistachios in Turkey
- تبلیغات: